Digitaal leren

De wereld digitaliseert in een zeer snel tempo, ook in het onderwijs krijgt technologie een steeds grotere rol.

In de kleuterklas kunnen digitale leermiddelen een waardevolle toevoeging zijn.
Ze stimuleren de ontwikkeling van digitale vaardigheden en daarnaast is het een nieuwe manier om kinderen te ondersteunen in hun cognitieve en motorische ontwikkeling. 

Waarom digitale leermiddelen inzetten in de kleuterklas?

Voor kleuters staat leren gelijk aan spelen. Digitale leermiddelen kunnen net als buiten spelen op een speelse manier verschillende vaardigheden stimuleren.

Door op deze middelen in te zetten bereiden we de kinderen voor op een digitale toekomst. Ze leren omgaan met technologie, leren probleemoplossend denken en stimuleren daarbij hun creativiteit en fijne motoriek.

Deze digitale leermiddelen nodigen kinderen uit om actief deel te nemen en ze krijgen ook onmiddellijk feedback. Dit helpt hen om sneller te leren.Bij het werken met digitale leermiddelen is het belangrijk om een focus te leggen op balans. Technologie is geen vervanging van traditionele speel- en leermethoden maar een aanvulling. Kleuters hebben een grote behoefte aan fysieke activiteiten, fantasiespel en sociale interacties. Je creëert een combinatie van deze verschillende leermiddelen om het leren et stimuleren. Zo kan je letters leren schrijven in de zandbak en op de tablet.

Als onderwijzer ben jij een gids bij het inzetten van digitale leermiddelen.
Jij bepaalt welke middelen geschikt zijn, hoe ze worden ingezet en bij welke ontwikkelingsdoelen ze aansluiten. Hier kijk je ook steeds naar de hoeveelheid schermtijd wenselijk is voor je doelgroep.

Wat zijn digitale leermiddelen (Tools)

Digitale leermiddelen of digitale tools zijn programma's, toepassingen of apparaten die technologie gebruiken om het leerproces te ondersteunen.
Dit varieert van een educatieve app tot een programmeerbare speelgoedrobot.
Niet alle apps zijn voor elke leeftijd een goede aanvulling. Het doel is om het leren te verrijken, hierbij test je zelf de leermiddelen uit voor je ze aanbrengt aan de kinderen.

Voorbeelden:

  • Speelgoedrobot: Beebot; Co-De-Rups
  • Digitale verhalen: Fundels, youtube
  • Leerspelletjes: Gynzy, Tiny tap


Bronnen:
Mediawijs. (z.d.). Mediawijs wijst de weg in de digitale wereld. https://www.mediawijs.be/nlMediawijs

Kleuters Digitaal. (z.d.). Home.https://kleutersdigitaal.nl/
Veenhof, C. (2018, 12 februari). ICT-middelen geschikt voor het kleuteronderwijs. Klas van juf Linda. https://klasvanjuflinda.nl/leren/klasmanagement-leren/23506/ict-middelen-geschikt-voor-het-kleuteronderwijs/
Kenniscentrum Digisprong. (z.d.). Digitale leermiddelen. Vlaanderen.be https://www.vlaanderen.be/kenniscentrum-digisprong/themas/digitale-leermiddelen

Luna Van Daele, Lynn Horemans en Caro Hendriks
Mogelijk gemaakt door Webnode Cookies
Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin