Digitaal leren
De wereld digitaliseert in een zeer snel tempo, ook in het onderwijs krijgt technologie een steeds grotere rol.
In de kleuterklas kunnen digitale leermiddelen een
waardevolle toevoeging zijn.
Ze stimuleren de ontwikkeling van digitale vaardigheden en daarnaast is het een
nieuwe manier om kinderen te ondersteunen in hun cognitieve en motorische
ontwikkeling.
Waarom digitale leermiddelen inzetten in de kleuterklas?
Voor kleuters staat leren gelijk aan spelen. Digitale leermiddelen kunnen net als buiten spelen op een speelse manier verschillende vaardigheden stimuleren.
Door op deze middelen in te zetten bereiden we de kinderen voor op een digitale toekomst. Ze leren omgaan met technologie, leren probleemoplossend denken en stimuleren daarbij hun creativiteit en fijne motoriek.
Deze digitale leermiddelen nodigen kinderen uit om actief deel te nemen en ze krijgen ook onmiddellijk feedback. Dit helpt hen om sneller te leren.Bij het werken met digitale leermiddelen is het belangrijk om een focus te leggen op balans. Technologie is geen vervanging van traditionele speel- en leermethoden maar een aanvulling. Kleuters hebben een grote behoefte aan fysieke activiteiten, fantasiespel en sociale interacties. Je creëert een combinatie van deze verschillende leermiddelen om het leren et stimuleren. Zo kan je letters leren schrijven in de zandbak en op de tablet.
Als onderwijzer ben jij een gids bij het inzetten van
digitale leermiddelen.
Jij bepaalt welke middelen geschikt zijn, hoe ze worden ingezet en bij welke
ontwikkelingsdoelen ze aansluiten. Hier kijk je ook steeds naar de hoeveelheid
schermtijd wenselijk is voor je doelgroep.
Wat zijn digitale leermiddelen (Tools)
Digitale leermiddelen of
digitale tools zijn programma's, toepassingen of apparaten die technologie
gebruiken om het leerproces te ondersteunen.
Dit varieert van een educatieve app tot een programmeerbare speelgoedrobot.
Niet alle apps zijn voor elke leeftijd een goede aanvulling. Het doel is om het
leren te verrijken, hierbij test je zelf de leermiddelen uit voor je ze
aanbrengt aan de kinderen.
Voorbeelden:
- Speelgoedrobot: Beebot; Co-De-Rups
- Digitale verhalen: Fundels, youtube
- Leerspelletjes: Gynzy, Tiny tap
Bronnen:
Mediawijs. (z.d.).
Mediawijs wijst de weg in de digitale wereld. https://www.mediawijs.be/nlMediawijs
Kleuters
Digitaal. (z.d.). Home.https://kleutersdigitaal.nl/
Veenhof,
C. (2018, 12 februari). ICT-middelen geschikt voor het kleuteronderwijs. Klas
van juf Linda. https://klasvanjuflinda.nl/leren/klasmanagement-leren/23506/ict-middelen-geschikt-voor-het-kleuteronderwijs/
Kenniscentrum
Digisprong. (z.d.). Digitale leermiddelen. Vlaanderen.be https://www.vlaanderen.be/kenniscentrum-digisprong/themas/digitale-leermiddelen